PES 2009 - Pro Evolution Soccer
Speltips1. Wisselen: door
Spelers die moe zijn te wisselen heb ik het idee dat het net iets beter gaat (rennen, enz) en raken
Spelers minder snel geblesseerd
2. Tackelen: Een speler van achter tackelen is vragen om moeilijkheden (lees: een rode kaart) maar verder kun je redelijk goed op deze manier de bal afpakken. Vooral tackels van voren, die je ruim op tijd inzet, hebben een prima resultaat.
3. Opstelling: speel 4-3-3 voor een goede bezetting van het veld. Voordeel: vooral de buiten
Spelers worden nogal eens vrij gelaten. Stuur ze op tijd de diepte in! (handmatig of door een steekbal te geven) Als je ze daarna schuin op de goal laat aflopen scoor je vaak.
4. Rennen: laat je speler een f
Link stuk rennen door met een looplijn de speler intructie te geven. Bijkomend voordeel: hij loopt vanzelf zodat je kunt kijken wat je volgende actie is en bijvoorbeeld andere
Spelers op de goede plaats laten lopen. Je kunt zo meerdere
Spelers besturen.
5. Een corner verdedigen: dek
Spelers door de aanvallers aan te klikken en laat
Spelers op de kop van het strafschopgebied de ruimte van het keepersgebied dekken door ze erheen te slepen. Krijg je minder kopgoals tegen.
6. Vrijlopen: laat
Spelers regelmatig weglopen van hun mannetje. Vooral buiten
Spelers in de diepte gaat erg goed. Pas wel op voor buitenspel.
7. Overspelen: speel zo veel mogenlijk over en werk niet teveel met "lange halen snel thuis". De lange passen zijn minder precies. Daarnaast worden deze ballen (vooral tegen goede teams)regelmatig onderschept.
8. Stiftje/lob: ik geef als ik frontaal en alleen op de goal afloop vaak met een stiftje. Geen gedoe met knoppen, gewoon met de Wii afstandsbediening schudden. Dit doe je vlak voordat je bij de keeper bent. Als de keeper uit komt lopen en rond de penalty-stip loopt kun je met een lob scoren. Je komt zelf aansprinten en maakt dezelfde beweging net voordat je het  strafschopgebied inloopt. Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste manieren om te scoren. De timing is een kwestie van oefenen.