alle Wii reviews ->
Review Red Steel
Red Steel, iets voor jou? Lees onze review en je weet het in 3 minuten!

Red Steel is erg stijlvol, maar dankzij een veelal haperende besturing is het niet meer dan een matige game.

Toen de Wii en zijn unieke besturingsmethode net waren aangekondigd, liet Nintendo een promo zien met daarin verschillende games. Red Steel sprong er meteen tussenuit. Immers, het betrof een project van Ubisoft dat helemaal van de grond af was opgebouwd voor de Wii. Daarnaast was het een game voor de volwassen spelers: je kon erin schieten en zwaardvechten met een samoerai zwaard. Nu de game al lang en breed uit is, blijkt het eindresultaat iets minder te zijn dan alle verwachtingen...

Scott-san
Je speelt met Scott-san, een Amerikaan die in het hele Japanse maffia wereldje terecht komt via een niet zo heel interessant verhaaltje. Hier gaat de game meteen de mist in. Allereerst probeert het zijn verhaal te vertellen aan de hand van stilstaande cartoon beelden. Dit slaat de plank echter compleet mis, omdat het een stijlbreuk is met de rest van het spel. Daarnaast zijn er verschillende voice actors, die hun beste beentje voorzetten om zo cliché mogelijk een Japanner na te doen.

De kwestie Wii Remote
Het belangrijkste aan Red Steel is natuurlijk zijn besturing. De game bestaat volledig uit schieten en zwaardvechten, en dit gebeurt beide met de Wii Remote (+ Nunchuck). Het schieten gaat prima, en je kunt redelijk nauwkeurig op hoofden mikken. Het is echter nog lang niet zo goed als de good old muis en toetsenbord combinatie van je PC. Dan het zwaardvechten, waar het programmeerwerk in het spel een beetje door de mand zakt. Hoe precies jij als speler ook je slagen timet en uitvoert, het spel vertaalt dit standaard naar een van pakweg drie bekende slagen. Dit voelt nogal als werk uitvoeren voor niks, en je gaat je er snel aan irriteren.

Review Red Steel: Een van de eerste uitgebrachte screenshots van Red Steel. Dit onderdeel (schieten) werkt prima in het spel. Review Red Steel: Zwaardvechten lijkt misschien spectaculair, je zal je er groen en geel aan gaan ergeren.
Een van de eerste uitgebrachte screenshots van Red Steel. Dit onderdeel (schieten) werkt prima in het spel.Zwaardvechten lijkt misschien spectaculair, je zal je er groen en geel aan gaan ergeren.

De besturingsfactor
Gelukkig kent Red Steel ingame een prima sfeer en ziet het spel er prima uit. De lichteffecten zijn erg netjes en het spel komt goed tot leven als je een goede TV hebt met een componentkabel. Helaas weegt de factor besturing velen malen zwaarder dan de algehele sfeer van het spel. Het is daardoor een game geworden die zijn hype niet waar kan maken. Laten we hopen dat de komst van de Wii Motion Plus en Red Steel 2 (zie kader) hier dikke verandering in brengt!

Conclusie Red Steel - Nintendo Wii Review

• Prima sfeer tijdens het spelen
  • Prima besturing tijdens het schieten